Over Bauwerken
Rotterdams bouw- & aannemersbedrijf gespecialiseerd in kleinschalige/particuliere renovaties en verbouwingen.

´´Limitation makes de creative mind inventive´´
– Walter Gropius
De Werkwijze van Bauwerken
Bauwerken onderscheidt zich van andere bouw- en aannemersbedrijven door de focus op co-creatie. We werken gedurende het hele proces nauw samen met de opdrachtgever, waarbij ontwerp en uitvoering steeds op elkaar worden afgestemd. Dit is mogelijk doordat de aannemer zelf actief meewerkt aan de uitvoering. Dit zorgt voor korte communicatielijnen en veel flexibiliteit. Ons bouwteam werkt hecht samen en is goed op elkaar ingewerkt. Daarnaast werken we samen met externe partners en onderaannemers die specifieke expertise leveren, zodat we altijd de volledige klus succesvol kunnen afronden.
Het proces begint altijd met het verkennen van de wensen, ideeën of vragen van de opdrachtgever. In deze fase fungeren wij als sparringpartner, waarbij we actief meedenken, vragen stellen en suggesties doen op basis van onze ervaring en vakkennis.
Na deze verkenning presenteren we een concept dat we samen met de opdrachtgever bespreken. Daarna maken we duidelijke afspraken voor de uitvoering. Bauwerken staat bekend om het nakomen van afspraken. Indien nodig werken we met een gedetailleerde planning en zorgen we ervoor dat meer- en minderwerk altijd tijdig wordt gecommuniceerd en vastgelegd, zodat de klant nooit voor verrassingen komt te staan.

De Oprichter van Bauwerken
Ondernemend, onafhankelijk, avontuurlijk, handig, leergierig, betrouwbaar, energiek, onconventioneel en creatief zijn eigenschappen die kenmerkend zijn voor Zeger en die hem bij Bauwerken goed van pas komen.
Als jongetje timmerde hij een boekenkastje voor zijn oma, als middelbare scholier schilderde hij huizen van familie, buren en kennissen, legde vloeren en realiseerde kleine verbouwingen.
Tijdens de opleiding industrieel ontwerpen werd zijn fascinatie voor de bouw en architectuur nog meer aangewakkerd en opgemerkt door mensen die hun sporen in die wereld al verdiend hadden en zich als zijn leermeester opwierpen. Zeger zei tegen hen geen nee en keek en leerde en besloot na afronding van zijn studie in het diepe te springen en in 2020 te starten met Bauwerken.
‘’5 jaar keihard werken is een waardevolle leerschool geweest en voelt als een ontdekkingsreis en niet als werk.’’
‘’In de ideale woonomgeving wordt volgens De Stijl alles vormgegeven als
kunst, het meubilair is cultuur, de architectuur is vormgeving en het
kleurontwerp is schilderkunst. Doordat alles kunst is krijgen alle elementen,
in en rondom de woning verband met elkaar. Zo wordt de kunst normaal, dat
is hun ideaal, alles is kunst en dit is onderdeel van het leven.’’
-Luisterfragment, Kunstmuseum Den Haag
Over Bauhaus: “Bauhaus is een houding, geen product”
Het begon als een initiatief gesponsord door de staat om de kunstenaar en de ambachtsman te integreren met de bedoeling om de kloof tussen kunst en industrie te overbruggen. De missie van de eerste oprichters was een nieuw, betaalbaar, eenvoudig en bruikbaar ontwerp te leveren dat universeel kan zijn, toegankelijk voor elk soort mens en in elk gebied.
het Modernisme en het moderne leven met zijn beroemde gestroomlijnde vormen, symmetrische vormen zonder overdadige versieringen. Belangrijk is dat het een van de eerste kunst- en designscholen was die haar deuren openstelde voor vrouwen, zij het beperkt – vrouwen werden alleen toegelaten in het weefatelier.
Anders dan de meeste kunst- en designscholen vond BAUHAUS design en productie even belangrijk: ontwerpen voor massaproductie waren eenvoudig, rationeel en toegankelijk voor alle mensen.
- Regel #1: Vorm volgt functie – Elk element van het ontwerp moest zijn functie en praktisch nut hebben.
- Regel #2: Visueel belang van typografie – Bauhaus professoren realiseerden zich al snel de essentiële rol van types in effectieve visuele communicatie.
- Regel 3: Geometrie – strikte geometrie en rechtlijnige vormen zijn leidend om het gebruik van ruimte en materialen te maximaliseren
- Regel #4: Kleuren – De studie van kleuren aan het Bauhaus was opgenomen in het officiële leerplan. Men keerde vaak terug naar de meest elementaire, monochrome kleuren met roden, gelen en blauwen.
De inspiratie op vlak van ambachtelijke techniek was afkomstig van de Engelse Arts-and-Crafts-beweging. In het manifest “An alle Künstler aller Länder” uit 1919 schreef Walter Gropius:
Architecten, beeldhouwers en schilders, wij moeten allen terug naar het handwerk! Want er bestaat geen ‘beroepskunst’. Tussen de kunstenaar en de handwerksman bestaat geen wezenlijk verschil. De kunstenaar is een handwerksman die zichzelf overtreft. […] Geen enkele kunstenaar kan echter buiten de basis van het handwerk. Dat is de oorsprong van het artistieke proces.[1]
Het stadsbestuur had een praktische reden voor de uitnodiging aan Gropius: de grote woningnood en beperkte middelen dwongen een goedkope oplossing te zoeken voor het onderdak van de arbeiders en beambten van de Junkers fabrieken. Met toepassing van modulaire ontwerpen en industriële technieken wist Gropius een complete wijk te bouwen (Dessau–Törten). De studenten waren daarbij volop actief, geheel in stijl met de Bauhaus-filosofie.
Onderstaand citaat geeft een aardig beeld van de filosofie van Walter Gropius:
“Architecten, beeldhouwers, schilders, wij allen moeten terugkeren naar de ambachten. ‘Kunst als beroep’ bestaat niet. Er bestaat geen werkelijk verschil tussen de kunstenaars en de ambachtsman. De taak van de kunstenaar is een geïntensiveerde versie van de taak van de ambachtsman.”